4

آموزش مجازی ؛ طیف اوتیسم و کرونا

  • کد مقاله : 1745
  • 11 آذر 1399 - 15:30
آموزش مجازی ؛ طیف اوتیسم و کرونا

آموزش مجازی؛ طیف اوتیسم و کرونا با توجه به شیوع ویروس کرونا و افزایش روزافزون بیماران کرونا اکثر مراکز آموزشی برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری به تعطیلی کشیده شدند. همانند دیگر مراکز آموزشی ، مراکز توانبخشی نیز به تعطیلی کشیده شده و مراکز آموزشی و توانبخشی اوتیسم نیز از این قاعده مستثنی نبودند. […]

آموزش مجازی؛ طیف اوتیسم و کرونا

با توجه به شیوع ویروس کرونا و افزایش روزافزون بیماران کرونا اکثر مراکز آموزشی برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری به تعطیلی کشیده شدند. همانند دیگر مراکز آموزشی ، مراکز توانبخشی نیز به تعطیلی کشیده شده و مراکز آموزشی و توانبخشی اوتیسم نیز از این قاعده مستثنی نبودند.
مراکز توانبخشی نیز آموزش مجازی را آغاز نمودند. با توجه به اینکه اکثر متخصصان معتقد بودند که مبتلایان به اوتیسم قادر به دریافت آموزشها از طریق مجازی نیستند مگر مبتلایان به اوتیسم با عملکرد بالا که می توانند آموزشهای مجازی را دریافت نمایند.

مشکلات خانواده های کودکان مبتلا به اوتیسم در آموزش مجازی:

۱- عدم آشنایی خانواده با راهبردها و راهکارهای توانبخشی
۲- عدم همکاری کودک با خانواده
۳- عدم دسترسی به وسایل و امکانات لازم ( باید یاد آوری کرد که کادر توانبخشی آموزشهایی را باید ارائه دهند که وسایل آن به سهولت در دسترس خانواده باشد ).

روش های ارائه آموزش مجازی :

۱- از طریق شبکه های مجازی ( اینترنت )
۲- تهیه ی ویدئو کلیپ های آموزشی بصورت سی دی یا فلش
۳- برقراری تماس تلفنی

اولویت آموزش مجازی چه مسائلی باید باشد :

به دلیل شرایط خاص کودکان طیف اوتیسم و نیاز به حمایت این کودکان ، در این برهه ی زمانی ( شیوع بیماری کرونا ) آموزشهای خود مراقبتی به صورت مجازی در اولویت قرار دارند، تا این کودکان بتوانند حداقل نکات بهداشتی را رعایت کنند.

مشکلات خانواده ها ی کودکان طیف اوتیسم در مورد رعایت مسائل بهداشتی :

۱- عدم استفاده از ماسک ( عدم نگهداری ماسک روی صورت )
۲- عدم ضدعفونی یا شست و شوی دست
۳- بردن اشیا و وسایل به طرف دهان بدون ضد عفونی کردن یا شست و شوی آن
۴- عدم رعایت فاصله اجتماعی: با توجه به اینکه کودکان اوتیسم در برقراری ارتباطات اجتماعی دارای مشکل هستند.

قبل شروع آموزشها باید یاد آور شد که آموزشهای کودکان باید با ارائه ی پاداش یا تقویت کننده همراه باشد.
آموزش باید مرحله به مرحله و گام به گام  صورت پذیرد.( تا با مقاومت شدید کودک مواجه نشوید ضمنا برای هر حرکت مثبت از طرف کودک ، کودک باید پاداش دریافت نماید تا میزان اعتماد و همکاری کودک بالا برده شود ).
تقویت کننده ها باید برحسب علایق کودک به وی ارائه شوند اعم از خوراکی مورد علاقه ی کودک، شی یا اسباب بازی مورد علاقه ی کودک و یا نوازش و …..

نمونه ای از آموزشهای مجازی

آموزش استفاده از ماسک برای کودکان دارای اوتیسم :

با توجه به مشکلاتی که در بالا ذکر شد اولین آموزشی که باید به کودکان طیف اوتیسم ارائه شود استفاده از ماسک برای مدتی که در خارج از منزل و یا در اجتماعی قرار دارد ، می باشد.
۱- والدین خود از ماسک استفاده نمایند تا کودک این وسیله را روی صورت ایشان مشاهده نماید.
۲- اجازه داده شود تا کودک بارها و بارها ماسک را لمس کند.
۳- ماسک توسط والدین چندین بار به طرف صورت کودک برده شود.
۴- برای یک یا چند لحظه ی کوتاه روی صورت وکودک قرار داده شود.
بعد از اینکه کودک اجازه داد ماسک روی صورت وی قرار بگیرد. مدت زمان استفاده کودک از ماسک  را مورد ارزیابی قرار می دهیم.

هنگامی که کودک زمان بیشتری نسبت به قبل ( حتی ۱ ثانیه ) از ماسک استفاده نمود، مورد پاداش قرار می گیرد تا به مرور یادگیری صورت گیرد.

خانواده های محترم مبتلایان به اوتیسم آگاهی دارند که این آموزشها و یادگیریها ممکن است چندین ماه به طول بیانجامد.

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.