0

آیا انواع مختلفی از اوتیسم وجود دارد؟

  • کد خبر : 1619
  • 27 آبان 1399 - 11:53
آیا انواع مختلفی از اوتیسم وجود دارد؟

آیا انواع مختلفی از اوتیسم وجود دارد؟ اختلال طیف اوتیسم نوعی برچسب تشخیصی است که به دسته گسترده ای از اختلالات رشد عصبی داده می شود. انواعی از آن ها قبلاً به صورت جداگانه با تفاوت و شدت علائم تشخیص داده می شدند: اختلال اوتیسم سندرم آسپرگر اختلال رشد فراگیر (PDD-NOS) اختلال انسجام گسیختگی کودک […]

آیا انواع مختلفی از اوتیسم وجود دارد؟

اختلال طیف اوتیسم نوعی برچسب تشخیصی است که به دسته گسترده ای از اختلالات رشد عصبی داده می شود.

انواعی از آن ها قبلاً به صورت جداگانه با تفاوت و شدت علائم تشخیص داده می شدند:

اختلال اوتیسم

سندرم آسپرگر

اختلال رشد فراگیر (PDD-NOS)

اختلال انسجام گسیختگی کودک

در سال ۲۰۱۳، راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات ذهنی (DSM-5) این طبقه بندی ها را اصلاح کرد. همه نوع اوتیسم اکنون در یک تشخیص واحد از اختلال طیف اوتیسم (ASD) ادغام شده اند.

تغییرات صورت گرفته در اصطلاحات، نشان دهنده تشخیص جدیدتر است. اما اصطلاحات قبلی در مکالمه محاوره ای کاملاً کنار گذاشته نشده اند. برخی از ارائه دهندگان هنوز هم ممکن است از تشخیص براساس برچسب تشخیص قبلی آن صحبت کنند. این همپوشانی می تواند گیج کننده باشد. بیایید نگاهی دقیق به برخی از اصطلاحاتی که ممکن است در رابطه با اوتیسم بشنوید و چگونگی انطباق آن ها با چشم انداز در حال تغییر بررسی کنیم.

علائم اوتیسم چیست؟

بارزترین علائم شامل عدم ارتباط و تعامل با دیگران است. توانایی های یادگیری، تفکر و حل مسئله در ذیل اوتیسم، ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد. از نظر فکری، افراد اوتیستیک می توانند استعدادهای درخشان را به شدت مورد چالش قرار دهند. بین افراد اوتیستیک تفاوت هایی وجود دارد. بعضی از افراد علائم زیادی دارند و برخی فقط چند مورد را نشان می دهند.

علائم اوتیسم در کودک ۳ ساله یا ۴ ساله ممکن است با علائم نوجوان یا بزرگسال متفاوت باشد.

علائم عمومی اوتیسم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

کودکی که به نام خودش عکس و العملی نشان نمی دهد.

اجتناب از تماس چشمی یا عدم آگاهی هنگام صحبت دیگران

عدم درک از به اشتراک گذاری

عدم تمایل به تماس بدنی مگر اینکه خودشان شروع کننده ی تماس باشند.

به اشیایی که به آن ها نشان داده شده نگاه نمی کند.

اشاره نکردن یا عدم پاسخ به اشاره

تکرار طوطی وار کلمات یا عبارات

انجام حرکات کلیشه ای

مشکل در بیان نیازها

ناتوانی در انجام بازی های گروهی، ترجیح دادن بازی انفرادی

مشکل در پذیرش شرایط جدید و تطبیق دادن خودشان

حساسیت بیش از حد به صدا، بو، طعم، بینایی یا لمس

نیاز به سازماندهی

تأخیر در مهارت های گفتاری و زبانی

امکان فراموشی مهارت های قبلی آموخته شده

در کودکان سنین بالا و بزرگسالان، ممکن است متوجه موارد زیر شوید:

مشکل در خواندن زبان بدن، حالات چهره و سایر نشانه های اجتماعی طعنه زدن، شکل گفتار یا صحبت یکنواخت و بروز مشکلات در ایجاد روابط

امروزه دیگر اصطلاحاتی برای انواع اوتیسم استفاده نمی شود؛ چون هنگامی که اوتیسم بر اساس انواع طبقه بندی می شود، تشخیص برای خانواده ها پیچیده و اغلب استرس زا است.

 تشخیص واحد ASD، طبقه بندی را از بین می برد و آن را بر مداخله زودهنگام و دستیابی به خدمات، حیاتی قرار می دهد. اگر شما یا فرزندتان قبل از تغییر DSM-5 تشخیص گذاری شده باشید، ممکن است هنوز از اصطلاحات قدیمی استفاده کنید. 

سندرم آسپرگر

سندرم آسپرگر در انتهای خفیف طیف بود. افراد مبتلا به آسپرگر اغلب دارای عملکرد بالا، دارای هوش نرمال تا بالاتر از حد متوسط ​​بودند. علائم و نشانه ها شامل موارد زیر است:

اختلال در تعامل اجتماعی

مشکل در خواندن حالت های چهره ، زبان بدن و نشانه های اجتماعی

درکی از کنایه، استعاره یا شوخ طبعی ندارند.

زبان بدن نامناسب یا خیلی بلند صحبت می کنند.

عدم تماس چشمی

تکرار همان رفتارها و فعالیت ها از نظر دیگران

این موارد می تواند به عنوان نشانه هایی از بی ادبی تعبیر شود، بنابراین ایجاد دوستی می تواند چالش برانگیز باشد. علائم دیگر شامل:

دست و پا چلفتی

دست خط ضعیف

طیف محدودی از علایق یا مشغله با یک علاقه واحد

رفتارهای تکراری

نیاز به قوانین معمول و سخت

وقتی کارها طبق برنامه پیش نمی رد، به راحتی ناراحت می شوند.

اختلال رشد فراگیر (PDD-NOS)

تشخیص PDD-NOS زمانی انجام شد که یک اختلال رشد کاملاً با معیارهای اوتیسم، سندرم آسپرگر، سندرم Rett یا اختلال انسجام گسیختگی کودکی مطابقت نداشت.

PDD-NOS در قسمت خفیف تا میانی طیف قرار گرفت. همچنین به آن “اوتیسم غیرمعمول” گفته شده است. علائم PDD-NOS ممکن است شامل موارد زیر باشد:

نقص در رفتار اجتماعی

توسعه مهارت های ناهموار

گفتار و زبان ضعیف توسعه یافته

دشواری در پذیرش تغییر

پاسخ های غیرمعمول به حس چشایی، بینایی، صدا، بو یا لمس

رفتارهای تکراری 

علایق نامعقول

 اختلال اوتیسم در انتهای شدید طیف بود. احتمالاً اوایل علائم را مشاهده خواهید کرد. این موارد شامل:

چالش های تعامل اجتماعی

مشکلات ارتباطی

رفتارهای تکراری

علائم دیگر ممکن است شامل موارد زیر باشد:

عصبانیت یا فروپاشی

خواب و آشفتگی

کودکانی که در انتهای طیف شدید قرار دارند ممکن است بازی انفرادی را ترجیح دهند، بدون اینکه علاقه زیادی به دیگران یا دنیای خارج داشته باشند. سطح بالایی از پشتیبانی برای آنها لازم است. اختلال انسجام گسیختگی کودکی با این اختلال در چند سال اول مراحل عادی رشد را پشت سر گذاشت. پس از آن، کاهش سریع مهارت های کسب شده شامل موارد زیر بود: زبان و ارتباطات مهارت های اجتماعی، بازی و مهارت های خودمراقبتی مهارت های حرکتی  و کنترل روده و مثانه اختلال تجزیه در دوران کودکی در انتهای شدید طیف قرار گرفت.

چرا این اصطلاحات دیگر توسط پزشکان استفاده نمی شود؟

آیا انواع مختلفی از اوتیسم وجود دارد؟

این طیف، طیف گسترده ای از تاخیرهای رشد و شدت علائم را نشان می دهد. ASD شامل افرادی است که دارای چند ویژگی خفیف اوتیسم نسبت به کسانی هستند که برای عملکرد روزمره نیاز به کمک دارند. این نشان دهنده این است که سطح هوشی و همچنین درجات مختلف ارتباطی و توانایی های اجتماعی است. تفاوت بین یک نوع و نوع دیگر می تواند ظریف باشد و تعیین آن دشوار است. طبقه بندی دقیق ممکن است اهمیت کمتری نسبت به دسترسی به خدمات مورد نیاز داشته باشد. تشخیص در این طیف به این معنی است که می توانید توجه خود را به ارزیابی نیازهای فردی معطوف کنید.

اصطلاحات دیگری که ممکن است در مورد انواع اوتیسم شنیده باشید اصطلاحاتی مانند خفیف یا عملکرد بالا تشخیص رسمی نیستند؛ اما می توانند در درک یک طیف کلی در این طیف مفید باشند. همچنین ممکن است شما در مورد سه سطح اوتیسم شنیده باشید، سطح ۱ کمترین و سطح ۳ شدیدترین. امروزه این اصطلاحات نیز توسط پزشکان استفاده نمی شود.

اوتیسم با عملکرد بالا

اوتیسم با عملکرد بالا، اوتیسم خفیف یا سطح ۱ در طیف را توصیف می کند. سندرم آسپرگر اغلب اوتیسم با عملکرد بالا توصیف می شود. علائم وجود دارد، اما نیاز به حمایت کم است.

فنوتیپ گسترده اوتیسم

فنوتیپ گسترده اوتیسم گروهی از ویژگی های جزئی زبان و شخصیتی اوتیسم است. علائم خفیف است و ممکن است از نظر بالینی برای تشخیص قابل توجه نباشد. محققان متذکر شده اند که این مورد گاهی اوقات در نزدیکان افرادی که تشخیص اوتیسم دارند دیده می شود.

اوتیسم شدید

اوتیسم شدید گاهی اوقات سطح ۳ در طیف نامیده می شود. افراد مبتلا به اوتیسم شدید در عملکرد روزمره به کمک نیاز دارند. مراقبت، سطح بالایی از حمایت، ممکن است به طور نامحدود مورد نیاز باشد.

آیا انواع مختلفی از اوتیسم وجود دارد؟

آیا سندرم Rett همان اوتیسم است؟

سندرم رت یا اختلال رت همچنین “اوتیسم-زوال عقل-آتاکسی-از دست دادن سندرم استفاده هدفمند از دست” نامیده می شود؛ اما در طیف اوتیسم گنجانده نشده است.

این یک اختلال مغزی است که در اثر جهش های ژنتیکی ایجاد می شود. سندرم کلاسیک Rett بیشتر دختران را درگیر می کند، که در چند ماه اول به طور طبیعی رشد می کنند. سپس، علائم شروع می شود که شامل موارد زیر است:

زبان و ارتباطات

یادگیری

هماهنگی

در نهایت، کودکان مبتلا کنترل خود را بر روی دستان خود از دست می دهند. علائم دیگر عبارتند از:

حرکات مکرر دست

رشد کند یا اندازه کوچک سر

تف کردن

 حرکات غیرمعمول چشم، خیره شدن، یا چشمک زدن

اختلالات خواب

تحریک پذیری

ناهنجاری های تنفسی

تشنج

انحنای ستون فقرات

چگونه می توان اوتیسم را تشخیص داد؟

اگر فکر می کنید فرزند شما ممکن است علائم اوتیسم داشته باشد، با پزشک متخصص اطفال یا پزشک مراقبت های اولیه صحبت کنید. آن ها می توانند شما را به متخصص مربوطه ارجاع دهند، مانند:

متخصص اطفال

متخصص مغز و اعصاب کودک

روانپزشک یا روانشناس

همچنین می توانید از مرکز کمک های اولیه کودکی عمومی ایالت خود درخواست ارزیابی کنید. این برنامه رایگان است و شما به مراجعه یا تشخیص پزشک نیازی ندارید. منطقه مدرسه دولتی محلی شما نیز می تواند کمک کند. هیچ آزمایش پزشکی برای تشخیص اختلال طیف اوتیسم وجود ندارد. پزشک می تواند با ارزیابی جامع رفتار و غربالگری رشد، تشخیص دهد. برخی از افراد در این طیف به حداقل خدمات پشتیبانی نیاز دارند. دیگران به مقدار زیادی نیاز دارند. در هر صورت، مداخله زودهنگام با تأثیرات مثبت طولانی مدت بر روی افراد مبتلا به اوتیسم همراه است. تشخیص اختلال طیف اوتیسم شامل تعدادی از شرایط است که قبل از سال ۲۰۱۳ به طور جداگانه تشخیص داده شده اند. مرز بین این شرایط همیشه روشن نبوده و می تواند برای همه افراد درگیر کننده باشد. طیف دامنه وسیعی از علائم و شدت را پوشش می دهد. تکامل به طیف و تغییر اصطلاحات باید به درک بهتر مسائل کمک کند. این طیف همچنین ممکن است به تسریع در تشخیص و دسترسی به خدمات کمک کند. با مداخله زودهنگام، افراد اوتیستیک می توانند مهارت هایی را یاد بگیرند که می تواند مادام العمر باشد.

لینک کوتاه : https://azarac.ir/?p=1619

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.