4

آیا کودکان اوتیسم ویژگی های فاضلانه دارند؟

  • کد مقاله : 1329
  • 22 مهر 1399 - 7:27
آیا کودکان اوتیسم ویژگی های فاضلانه دارند؟

آیا کودکان اوتیسم ویژگی های فاضلانه دارند؟ کودکان اوتیسم ویژگی فاضلانه دارند؟ این صحیح است که در میان جمعیت بزرگسالان و کودکان اوتیسم، در مقایسه با جمعیت بهنجار، تعداد فاضل ها بیشتر است. پژوهش جدیدی راجع به حدود ۱۰۰ بزرگسال دارای اوتیسم نشان داده است که یک سوم آنان مهارت هایی دارند که هم نسبت […]

آیا کودکان اوتیسم ویژگی های فاضلانه دارند؟

کودکان اوتیسم ویژگی فاضلانه دارند؟

این صحیح است که در میان جمعیت بزرگسالان و کودکان اوتیسم، در مقایسه با جمعیت بهنجار، تعداد فاضل ها بیشتر است.

پژوهش جدیدی راجع به حدود ۱۰۰ بزرگسال دارای اوتیسم نشان داده است که یک سوم آنان مهارت هایی دارند که هم نسبت به سایرتوانایی های خودشان و هم در مقایسه با جمعیت عام، برجسته هستند.

پژوهش های پیشین شیوع فاضل بودن در بین افراد اوتیسم را حدود یک در ۱۰ را نشان می دهد. توانمندی های فاضلانه، مهارت های خارق العاده ای هستند.

در یک حیطه مشخص و اغلب همراه با توانایی های پایین تر از میانگین در سایر حیطه های در حال رشد هستند؛با این حال تصور می شود که بیشتر فاضل ها اوتیسم شدید دارند یا فاضل خرفت هستند، دقیق نیست.

عده بسیار کمی از این افراد هوش پایین تر از ۵۰ دارند و تقریبا همه آنانی که مورد سنجش هوش قرار گرفته اند، در برخی از خرده آزمون ها نمره ای در محدوده هنجار کسب کرده اند.

با یک تعریف ساده،فردی را فاضل می گوییم که اختلافی بین عملکرد او در یک حیطه و سطح عملکرد عمومی وجود دارد.

برای نمونه، کودکی دارای هوش بین ۸۰-۷۰ در مدرسه با کشمکش مواجه است ولی می تواند جلوی پیانو بنشیند و بعد از شنیدن یک آهنگ از رادیو، شوپن بنوازد.

مهارت های فاضلانه در پسرها با نرخ ۶ به ۱ معمول تر از دخترهاست؛ در مقایسه، تقریبا نرخ اوتیسم در پسرها نسبت به دخترها ۴ به ۱ می باشد.
مهارت های فاضلانه گزارش شده بیشتر در حیطه ریاضیات، موسیقی، هنر و حافظه هستند. حیطه هایی که کمتر گزارش شده اند مهارت های شبه کلامی، مهارت های چیره دستی و یا استعداد مکانیکی می باشد.

یادآوری این نکته حائز اهمیت است که اوتیسم، به طور اخص در حیطه شناختی، با ویژگی تحول ناهماهنگ شناخته می شود. این بدان معنا است که برای کودکان اوتیسم عادی است که خرده مهارت هایی به نمایش گذارد که باعث می شود.

در برخی تکالیف بسیار توانا به نظر آید ولی در دنبال کردن مستقلانه روندی ساده یا دنبال کردن مکالمه، باز بماند.

این اختلاف در تحول مهارت ها را باید به عنوان موقعیت هایی برای تقویت نقاط قوت و توانایی های اضافی کودک در یک حیطه نگریست و همزمان باید با کودک همکاری کرد تا عملکرد مستقلانه اش در سایر حیطه ها پیشرفت کند.

استعداد در فوتبال، کاراته می تواند در یک کودک عادی حس تعلق و اعتبار داشتن ایجاد کند.

یک خرده مهارت می تواند برای کودکی دارای اوتیسم، همان کار را انجام دهد. همچنین می تواند در والدین کودک به وضوح این حس را ایجاد کند که فرزند آنان نیز می تواند بدرخشد.

 

کمک به مهارت های فاضل مآبانه کودکان اوتیسم

کمک کردن به مهارت های فاضل مآبانه یک کودک می تواند روش مهمی در کمک به تقویت عزت نفس کودک باشد.

این که به سایر کودکان نشان داده شود که کودک موهبت های ذهنی مهمی دارد، نمایان خواهد کرد که با آن که این کودک متفاوت است و گاهی ممکن است نیاز به تکرار دستورالعمل ها داشته باشد.

او می تواند در جایی که دیگران دست و پا می زنند، به موفقیت دست یابد. این مطلب نظری را اعتبار می بخشد که بیان می کند کودکان به شیوه های مختلف فکر می کنند و هم قدرت و هم چالش دارند.

کودکان با رشد عادی احتمالا از توانایی های ویژه تحت تاثیر قرار خواهند گرفت؛ چنین توانایی هایی نباید پنهان شوند، در عوض باید از طریق یادگیری در مقابل در هم کلاس ها تقویت شوند.

اخیرا بارون-کوهن و همکارانش اشاره کرده اند که فاضلیت ممکن است چیزی جز محصول نهایی نظام بندی خوب نباشد.

با این حال، هنوز باید روابط های بین مهارت ها در موسیقی، هنر، حافظه و عملکرد نظام بندی شناسایی شوند.

همچنین ممکن است که فاضلیت با توانایی کودک اوتیسم در تمرکز کردن روی یک موضوع برای دوره زمانی طولانی مدت و قابلیت خستگی ناپذیر مرور کردن پیاپی یک موضوع ثابت به صورت مکرر، مرتبط می باشد.

آن ها تصدیق می کنند که ممکن است برخی وسواس های کودکان اوتیسم از طریق تکرار و تمرین با توانایی های ویژه ارتباط داشته باشند.

کودکان اوتیسم قابلیت تمرین پیاپی یک موضوع، آن هم بدون مکث برای ساعت ها، روزها، ماه ها و سال ها را دارند؛ کودکان با رشد عادی این تقریبا تحمل ناپذیر خواهند دانست.

تمرکز بر جزئیات بهتر از علاقه مندی ویژه یا پا فشاری بر یکنواختی پیش بینی کننده توانایی وبژه است.

ممکن است بازتاب رفتار وسواسگونه باشد.

این یافته، اگر تکرار شود، ممکن است حمایت کننده از این نظر باشد که مهارت های ویژه حاصل سبک یا جهت گیری شناختی به سوی ویژگی پردازی در مقابل پیکر بندی پردازی باشد که ممکن است در فهم افزایش وقوع توانایی های ویژه در بین این جمعیت موثر است.

به همین خاطر، برخی از کودکان دارای اوتیسم ترجیح می دهند اطلاعات را در بخش های جزئی پردازش کنند؛ نه به عنوان یک کلیت که گاه ئیوستگی مرکزی ضعیف خوانده می شود، و این ممکن است همان امری باشد که آنان در خرده ویژگی های فاضلانه با فاضل مآبانه، کمک می کند.

مقاله مرتبط: آیا اوتیسم درمان دارد؟

 

  • نویسنده : سنا محمدعلیزاده رامی
  • ارسال توسط :
  • منبع : آموزش کودکان دارای اختلال طیف اوتیسم با سطح عملکرد بالا
  • 234 بازدید
  • بدون دیدگاه

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.