11

اختلالات حسی در افراد اوتیستیک

  • کد خبر : 1949
  • 10 دی 1399 - 17:38
اختلالات حسی در افراد اوتیستیک

اختلالات حسی در افراد اوتیستیک کودکان اوتیستیک به دلایل مختلف عصب شناختی از دو ویژگی حساسیت بیشتر یا کمتر از اندازه طبیعی در مقابل محرک های محیطی برخوردار هستند. آنها ممکن است در مقابل محرک هایی مانند نور، صدا، لمس و نظیر آن، واکنش شدید یا خفیف تر از حد معمول نشان دهند. این ویژگی […]

اختلالات حسی در افراد اوتیستیک

کودکان اوتیستیک به دلایل مختلف عصب شناختی از دو ویژگی حساسیت بیشتر یا کمتر از اندازه طبیعی در مقابل محرک های محیطی برخوردار هستند.

آنها ممکن است در مقابل محرک هایی مانند نور، صدا، لمس و نظیر آن، واکنش شدید یا خفیف تر از حد معمول نشان دهند.

این ویژگی حتی زمانی که آنها را مورد خطاب قرار می دهیم ممکن است کاملا تظاهر نماید به گونه ای که کودک یا واکنش افراطی نشان دهد یا وانمود سازد که صدا را نشنیده است.

به همین دلیل غالبا تصور می شود که نمی شنوند اما ممکن است علاقه غیرعادی به صدای یک ساعت مچی یا حرکت آب در یک بطری نشان دهند.

برخی ممکن است نسبت به محرک های دردناک واکنش خفیفی نشان دهند و بسیاری از برخی تحریکات مانند دور خود چرخیدن، تاب خوردن و بالا و پایین پریدن های افراطی لذت خاصی ببرند.

صداها، بوها، و مزه ها یا تماس با لباسی کمی ضخیم ممکن است برای این کودکان آزارنده باشد.

برخی صداها مانند صدای شوفاژ، جاروبرقی، زنگ تلفن، حرکت امواج و سروصدای فروشگاه های بزرگ، ممکن است باعث شود آنها گوشهایشان را بگیرند یا قشقرق به راه اندازند.

آنها به نظر می آید قادر به تعدیل کردن دریافت های حسی از محیط نیستند.

تحقیقات بسیاری نشان داده اند که یک کودک اوتیستیک می تواند از هر دو ویژگی حساسیت بیشتر یا کمتر از حد معمول نسبت به محرک ها برخوردار باشد.

برای مثال ممکن است یک کودک ممکن است نسبت به برخی محرک های دردناک واکنش نشان ندهد اما بر اثر تماس با یک زیرپوش کمی ضخیم قشقرق راه بیندازد.

برخی تحقیقات علاقه این کودکان به موسیقی، لذت آنها از وستیبولار، چرخیدن، بالا و پایین پریدن آنها را مرتبط با مسائل حسی آنها می دانند.

یادگیری در کودکان بر اساس درکی که از دیده ها و شنیده ها ایجاد می شود، به وجود می آید. حال اگر مشکلات حسی کودک مانع درک صحیح او شوند، میان کودک و دانش او از دنیای پیرامونش تضاد و سردرگمی به وجود می آید.

کودکان اوتیستیک ضعف و نارسایی قابل ملاحظه ای در تنظیم کردن، سازمان دادن و یکپارچه کردن دریافت ها و داده های حسی دارند.

پیامد این نارسایی منجر به حساسیت بیش از اندازه آنها به تحریکات ساده لمسی (مثل پوشیدن یک لباس کمی تنگ) به برخی صداها (مانند صدای سشوار، چرخ گوشت یا صدای ماشین لباسشویی) و به محرک های دیداری (مانند نور، رنگ و …) می شود.

همچنین وحشت از محرک های جدید، و یا حساسیت کمتر از حد طبیعی به برخی محرک های حسی که منجر به بی اعتنایی آنها نسبت به صداها، محرک های دیداری، شنیداری، ذائقه و لامسه می شود از جمله مشکلات آنها می باشد.

مشکلات اختلالات حسی:

الف) حساسیت بیش از اندازه طبیعی آنها به محرک ها:

این عامل منجر به رفتارهایی مثل اجتناب و دوری از لمس یا در آغوش گرفتن، مخالفت با انجام موارد مربوط به بهداشت فردی (حمام کردن، ناخن گرفتن، شانه کردن مو و شستن صورت) پرهیز و دوری از برخی مسائل و اسباب بازیهای کمی محرک مانند اسباب بازی های سفت و تیز، شن، ماسه و نظیر آن می شود.

هم چنین ممکن است از برخی محرک های صوتی و دیداری اجتناب نمایند.
برخی محرک ها که به دلیل حساسیت آنها ممکن است زمینه ساز برخی مشکلات عاطفی-رفتاری و ناپایداری هیجانی در آنها شود.

ب) حساسیت کمتر از اندازه طبیعی به محرکها:

در این مشکل کودک همانند سایر همسالانش پاسخ طبیعی به محرک های جنسی نمی دهد، گویا کودک مبتلا به نوعی رکود حسی است.

این نارسایی گاه تا به حدی است که کودک حتی در مقابل محرک های دردناک تحریک نمی شود و در نتیجه اقدام به خودتحریکی از طریق غلت زدن روی سرامیک، فرش، چسبیدن به اشیاء مثل پشتی، فرورفتن در مبل و رفتن روی بلندی های خانه می کند. همچنین به صداهای بلند، نورهای زننده و نظیر آن علاقه دارد.

ج) اختلال در توازن حسی:

در این اختلال یک حس به طور نارسا عمل می کند به گونه ای که عمل خود آن باعث اختلال در کارش می شود و در نتیجه ادراکات حاصل از آن حس بیش از آنچه تابع محرکات محیط باشد متأثر از فعالیت نابجا و مزاحم از درون خود آن حس است.

در هر صورت نتیجه در ۳ حالت این است که ادراک صحیح از جهان توسط کودک صورت نمی گیرد و کودک در انطباق با محیط پیرامونش به شدت دچار مشکل می گردد.

معمولا کودکان اوتیستیک حساسیت بیش از اندازه و یا کمتر از اندازه طبیعی را به محرک ها نشان می دهند البته گاهی ممکن است ترکیبی از این دو اختلال را نیز داشته باشند.

انواع اختلالات حسی تندکار:

شنوایی:

گرفتن گوشها توسط دست در محیط های پر سرو صدا
از ابزار و منابع ایجاد صدا اجتناب می کند مانند اجتناب از صدای موتورخانه، یخچال، جاروبرقی، صدای سشوار، تیک تیک ساعت و…
برای پرهیز از شنیدن صداهای محیط گاه خود ایجاد سر و صدا می کند.
به دلیل حساسیت به صدا در خوابیدن مشکل دارد.
از صدای بسیاری از حیوانات یا پدیده های طبیعی مثل رعد و برقريال باد و باران می ترسد.
به دلیل اجتناب از صداها در بسیاری از مکان ها مخفی می شود.
از مکان های باز که انعکاس صدا دارد فرار می کند.
از برخی صداهای ملایم ممکن است لذت ببرد.

بینایی:

خیره شدن به برخی مواد و آشغالهایی که ممکن است توجه دیگران را جلب نکند.
اشتغال طولانی با یک دکمه ریز، نخ لباس یا فرش یا برآمدگی کوچکی روی شی.
انجام حرکت های ناگهانی با سر یا چشمها (به دلیل دور شدن یا نزدیک شدن به برخی چیزها) دارد.
خیره شدن و یا دور شدن از برخی محرک های نوری مانند نورهای فلورسنت، مشاهده ی حرکت درهای ریلی برخی زنگها یا اشکال
اجتناب کردن یا خیره شدن به اشیایی که حرکت چرخشی دارند.
ترس از تاریکی.
واکنش احتمالی به آینه، آفتاب و نظیر آن.

لامسه:

واکنش شدید در مقابل سرما و گرما.
اجتناب از تماس بدنی با دیگران.
داشتن مشکل با پوشیدن لباس به ویژه لباس های ضخیم یا خیلی نرم، یقه بسته و یا آستین بلند و در نتیجه پاره کردن آنها.
اجتناب از حمام کردن، شانه کردن، ناخن گرفتن، مسواک زدن و واکنش شدید نسبت به دردهای خفیف.
عدم تحمل درد
واکنش نسبت به نزدیک شدن به برخی موانع فیزیکی در راه
انجام برخی تحریکات لمسی آرام با خود و نیز بازی با خود.

چشایی:

اجتناب از خوردن بعضی از غذاها و حتی داشتن حالت تهوع.
مشکل در بلعیدن و قورت دادن غذا
واکنش های چشایی تند در مقابل مزه ها.
رفتارهای بهانه جویی در غذا خوردن.
غذاها و خوراکی ها را با نوک زبان ابتدا مزه می کنند.
به سرعت مزه های مختلف را تمییز می دهند.
به برخی طعم های ملایم علاقه نشان می دهند.
معمولا به نوشابه های گازدار علاقه ای نشان نمی دهند.

بویایی:

اجتناب از برخی بوهای خاص و یا گرایش به برخی دیگر.
شامه ی بسایر تیز نسبت به تشخیص برخی بوها از فاصله دور.
پرهیز از نزدیک شدن به آدم ها به دلیل نوع بوی بدن آنها یا بوی ادکلن خاص.
اجتناب از خوردن برخی غذاها و یا پوشیدن برخی لباس ها به دلیل بوی آنها.
به طور فراوان بینی را با دست می گیرند.
ممکن است حرکات کلیشه ای با دست و بینی ایجاد کنند مثل باد زدن با دست جلوی بینی.
دور شدن از نفس دیگران.
انزجار از بوی ادرار خود یا دست شویی.

در شیوه ABA برای کنترل و تعدیل اختلالات حسی تندکار، شیوه هایی در نظر گرفته شده است که در مظالب بعدی به آنها خواهیم پرداخت.

لینک کوتاه : https://azarac.ir/?p=1949

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.