3

اختلالات حسی و اوتیسم

  • کد مقاله : 2124
  • 30 بهمن 1399 - 0:27
اختلالات حسی و اوتیسم

آشنایی مختصر با تقسیم بندی اوتیسم:   اختلال رت: بسیار نادر است و فقط در جنس مؤنث مشاهده می شود. در این اختلال، رشد تا سال اول یا دوم زندگی کاملا عادی است اما در این زمان، رشد سر کودک کند می شود. کودک به تدریج توانایی استفاده از دستانش را از دست می دهد […]

آشنایی مختصر با تقسیم بندی اوتیسم:

 

اختلال رت: بسیار نادر است و فقط در جنس مؤنث مشاهده می شود. در این اختلال، رشد تا سال اول یا دوم زندگی کاملا عادی است اما در این زمان، رشد سر کودک کند می شود. کودک به تدریج توانایی استفاده از دستانش را از دست می دهد و در عوض درگیر حرکات قالبی می شود. مثل محکم فشردن دست یا شستن مداوم انها. مشکلات تعادلی را تجربه می کند. طوری راه می رود که انگار اختیاری ندارد. در حرف زدن و درک حرف های دیگران بسیار ضعیف عمل می کند. در این اختلال کودک نمی تواند به خوبی ارتباط برقرار کند.هر چند ممکن است در طی چند سال با توانبخشی وضعیت بهتری پیدا کند.

 

اختلال فروپاشنده دوران کودکی:

در کودکانی که تا دو سال اول زندگی رشد طبیعی داشته اند، از بین رفتن چشمگیر مهارت های اجتماعی، بازی، زبان و مشکلات حرکتی اتفاق می افتد. ناهنجاری در تعاملات اجتماعی و وجود رفتارهای قالبی، بسیار شبیه علائم اوتیسم است. به طوری که بیشتر دانشمندان در مورد تفاوت اختلال رت با اوتیسم دچار اختلاف نظر می باشند.

 

اختلال آسپرگر: معمولا شکل خفیف در خودماندگی ( اوتیسم ) به شمار می آید. در این اختلال، روابط اجتماعی نامطلوب است و رفتار قالبی، شدید و انعطاف ناپذیر است. اما زبان و هوش، طبیعی و بدون مشکل است. این افراد معمولا از زندگی عادی فاصله چندانی ندارند به شرطی که به طور منظم تحت آموزش خانواده و متخصصان قرار گیرند.

 

در ادامه به یکی از مشکلات اساسی افراد اوتیستیک یعنی مشکلات حسی می پردازیم.افراد اوتیستیک ممکن است در یکی از حواس پنجگانه (لامسه، بویایی، شنوایی، بینایی، چشایی ) و یا در حس ششم ( که هنوز مورد تایید بیشتر دانشمندان نیست ) مشکل داشته باشند.

 

نشانه های انواع اختلالات حسی ناموزون:

 

  • لامسه:
    _رفتارهای متغیری از خود نشان می دهند. مثلا بعد از مدتی آرامش به صورت تکانه ای یا عصبانی رفتار می کنند. درست مانند زمانی که کسی آن ها را عصبانی کرده باشد ممکن است در این شرایط به خود و دیگران آسیب وارد نمایند.
    _پوست بدن فرد بدون علت موج دار می شود و یا بدون علت سیخ شده و به خارش می افتد.

 

  • بویایی:
  • _برای اجتناب از بوهایی که خودشان در دستگاه بویایی خود حس می کنند، سعی می کنند هوا را از دهان به بینی بفرستند.
    _ نفس های تند از بینی تنفس می کنند.
    _ بینی خود را دائما تحریک یا آن را دستمالی می کنند.

 

  • شنوایی:
    _به گونه ای رفتار می کنند که گویا از درون گرفتار صداهایی می باشند.
    _ به صدای ضربان قلب و یا نفس های خود گوش می دهند.
    _بدون دلیل جیغ میکشند.
    _بعد از مدتی بازی یا دویدن می ایستند و انگار به صداهایی گوش می دهند.
    _ با خود حرف می زنند.

 

  • چشایی:
    _دائما به زبان خود حالت مزه کردن می دهند. مثل اینکه در حال خوردن چیزی هستند.
    _زبان و لب ها را می مکند تا مزه آن ها را حس کنند.
    _ در غذا خوردن حالت نشخوار دارند.
    _ خوراکی ها را بدون وقفه می خورند.

 

  • بینایی:
    _بدون هدف به فضا نگاه می کنند.
    _به طور متمرکز به اطراف نگاه نمی کنند بلکه نگاه سطحی دارند.
    _چشم ها را دستکاری کرده و با فشار دادن آنها تلاش می کنند تا نوری جلوی چشمان خود ایجاد کنند.
    _چشم های خود را لوچ می کنند.

 

درمان اختلالات حسی

 

در روند بهبود و درمان اختلالات حسی کودکان اوتیستیک، درمانگر باید قبل از هرچیزی، ارزیابی دقیقی از وضعیت کودک داشته باشد. هدف و استراتژی درمان را مشخص کند.پس از مشخص کردن ناهنجاری حسی، نوبت درمان است.

درمان را باید از حسی شروع کرد که بیشترین میزان اختلال را دارد. سپس باید به تدریج به عادت های حسی ضعیف تر پرداخت. یک درمانگر با تجربه باید کم و کیف رابطه عاطفی و تماس های خود با کودک را مشخص کند. اگرچه تمرینات حسی به میزان زیاد و به تدریج به خروج کودک از دنیای خود کمک می کند.ما با کاهش مشکلات حسی کودک، شاهد تغییر رفتار فیزیکی و شناختی در وی خواهیم شد.

 

نکته: در خصوص مشکلات مربوط به اختلالات حسی کودکان اوتیستیک نباید طوری رفتار کنیم که در آینده ضربه روانی به او وارد شود. از مهمترین ضربات روانی، وابستگی کودک به درمانگر خود می باشد.

اگر قرار است مدت زمان کوتاهی با کودک کار کنید، بهتر است با مشکلات حسی او کاری نداشته باشید. چرا که مطمئنا وابستگی به وجود خواهد آمد و در صورت نبود درمانگر، کودک دچار تنش می شود.

 

منبع: پایان نامه کارشناسی ارشد کودکان استثنایی با موضوع ( هوش هیجانی و تعاملات اجتماعی در اوتیسم)

لینک کوتاه : https://azarac.ir/?p=2124

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.