8

هماهنگی چشم و دست در کودکان مبتلا به اوتیسم

  • کد خبر : 1934
  • 03 دی 1399 - 12:27
هماهنگی چشم و دست در کودکان مبتلا به اوتیسم

هماهنگی چشم و دست در کودکان مبتلا به اوتیسم یکی از مشکلات کودکان مبتلا به اوتیسم، عدم هماهنگی چشم و دست می باشد. هماهنگی چشم و دست اهمیت بسیار زیادی دارد که عدم انجام حرکات ظریف دست به علت عدم هماهنگی چشم و دست می باشد. عدم توانایی در انجام حرکات ظریف و عدم هماهنگی […]

هماهنگی چشم و دست در کودکان مبتلا به اوتیسم

یکی از مشکلات کودکان مبتلا به اوتیسم، عدم هماهنگی چشم و دست می باشد.

هماهنگی چشم و دست اهمیت بسیار زیادی دارد که عدم انجام حرکات ظریف دست به علت عدم هماهنگی چشم و دست می باشد.

عدم توانایی در انجام حرکات ظریف و عدم هماهنگی چشم و دست می تواند در کارهای روزمره تاثیر گذارد.

مهارت های حرکتی

مهارت حرکتی ظریف شامل استفاده از انگشتان می باشد که می توانند در فعالیت هایی همچون:

برش زدن با قیچی، نوشتن، بازو بسته کردن دکمه و زیپ، نقاشی کردن، غذاخوردن و استفاده از قاشق، بستن بند کفش و…. به کار برده شود.
در موارد فوق ذکر گردید که عدم مهارت در انجام حرکات ظریف است که در بعضی از کودکان، به دلیل ضعف در هماهنگی چشم و دست می باشد.

ارائه فعالیت ها و آموزش هایی در این زمینه می تواند به رفع این مشکل کمک کند.

تمرینات تقویت هماهنگی چشم و دست و تقویت حرکات ظریف دست عبارت اند از:

اکثر این تمرینات به صورت بازی طراحی می شوند از جمله این بازی ها می تواند به موارد ذیل اشاره نمود.
-نخ کردن مهره:

برای این بازی از مهره های سوراخ دار درشت استفاده می شود.

هرچه توانایی کودک در نخ کردن مهره های درشت بیشتر شود، به تدریج از مهره های کوچکتر و ریزتر و همچنین از نخ های باریک تر استفاده می کنیم.

-استفاده از صفحه دوخت:

صفحه های دوخت پلاستیکی را می توان از فروشگاه ها تهیه نمود و یا اینکه می توان یک برگ کاغذ یا مقوا را دور تا دور با پانج سوراخ نمود.

به این ترتیب از کودک خواسته می شود تا نخ را ازرسوراخ های صفحه دوخت یا مقوا رد نمایند.

-بازوبسته نمودن گیره لباس:

اگرچه ممکن است بازکردن گیره لباس در ابتدا فشارزیادی برای کودک ایجادکند؛ اما همین بازو بسته نمودن گیره لباس، عضلات انگشتان نیز تقویت می یابند و با مرور زمان، مهارت های لازم را کسب می کنند.

-بازی دارت:

به این صورت که کودک مقابل یک صفحه دارت قرار می گیرد و از وی خواسته می شود تا تیرها را به سمت مرکز دارت پرتاب کند.

– هدف گیری( پرتاب توپ به سمت هدف)

-گرفتن وسایل از آب:

در ظرفی پر از آب چندین وسایل و اسباب بازی را در آب شناور می کنیم و از کودک می خواهیم که وسایل را از آبی بگیرد و بیرون آورد.

– استفاده از مازها:

برای انجام این تمرین، ابتدا از مازهای ساده و مستقیم استفاده می گردد.

همچنین در مقصد، وسایل و خوراکی های مورد علاقه کودک رسم می شود و یا قرار می دهند. سپس کم کم مازها را پیچیده طراحی می کنند.

-حمل لیوان پر از آب بدون آن که بیرون بریزد.

تمرینات و بازی های دیگری می توان برای تقویت این مهارت ها انجام نمود.

در آموزش کودک اوتیستیک نباید تشویق فراموش گردد همچنین هر حرکت مثبت کودک به سمت هدف ارائه شده، بایستی تقویت گردد.

لینک کوتاه : https://azarac.ir/?p=1934

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.