3

کارگاه آموزشی پیش نیاز ها، برنامه ها و استراتژی های لازم برای تربیت کودک اوتیسمی

  • کد مقاله : 1633
  • 26 آبان 1399 - 12:07
کارگاه آموزشی پیش نیاز ها، برنامه ها و استراتژی های لازم برای تربیت کودک اوتیسمی

پیش نیاز های تربیتی برای کودکان اوتیستیک در انجمن اوتیسم آذربایجان : کارگاه آموزشی اوتیسم مهارت های آموزشی، پیش نیاز ها، برنامه ها و استراتژی های لازم برای تربیت نوجوانان و جوانان طیف اوتیسم شرح مطالب کلیدی کارگاه آموزشی اوتیسم: آموزش توالت کودک اوتیسمی باید مهارت استفاده از توالت به طور مستقل را داشته باشد. . […]

پیش نیاز های تربیتی برای کودکان اوتیستیک در انجمن اوتیسم آذربایجان :

کارگاه آموزشی اوتیسم مهارت های آموزشی، پیش نیاز ها، برنامه ها و استراتژی های لازم برای تربیت نوجوانان و جوانان طیف اوتیسم

شرح مطالب کلیدی کارگاه آموزشی اوتیسم:

آموزش توالت
کودک اوتیسمی باید مهارت استفاده از توالت به طور مستقل را داشته باشد.
. اعلام کردن/ پیدا کردن
. نحوه استفاده از توالت
. به تنهایی به توالت رفتن
. استفاده بهداشتی
. درآوردن لباس و پوشیدن آن

تربیت باید از طرف جامعه تقویت شود! در این صورت پایدار خواهد بود.
برای آموزش یک رفتار، باید تداعی و تکرار در کنار هم محقق شوند

فرمان پذیری

درخواست انجام کار از کودک اوتیسمی در صورت علاقه به انجام آن

درخواست کردن

باید مطالبه ای به کودک اوتیسمی آموزش داده شود که جامعه هم معنای آن را درک کند. در این صورت توانایی مطالبه گری تقویت خواهد شد.

پرکردن اوقات فراغت

یک کودک اوتیسمی با برنامه ای کارآمد می تواند مهارت های خود را در اوقات فراغت تقویت کند.

پیش فرض غلط درمورد اوتیستیک ها:

( افراد اوتیسمی، کارکرد شناختی ندارند! )
از جایی که تمام انسان ها از عضو قدرتمند مغز برخوردار هستند، پس اوتیستیکی ها نیز قوه درک دارند اما در صورت داشتن یک تربیت کارآمد می توانند از آن استفاده کنند.

خودمراقبتی

از دیگر مهارت های آموزشی به اوتیستیکی ها، احترام به حریم خوصی افراد، احتیاط در اعتماد، رعایت بهداشت در قاعدگی و ..میباشد.
هدف از آموزش این مهارت این است که کودک، خطر را درک کرده و بتواند از خود حفاظت نماید.
یادگیری باید کاربردی بوده و کودک ضمن یادگرفتن یک مهارت، بتواند از آن استفاده کند.

 یک تربیت کارآمد سه مولفه دارد:
کاربردی، رفتاری و نظام مند بودن

تعریف مشکلات رفتاری:
رفتارهایی که باعث طرد جامعه، آسیب به خود و دیگران و مانع یادگیری می شوند.

برای تقویت رفتار اوتیستیکی ها از سرنخ استفاده می شود. سرنخ ها در واقع محرک کمکی هستند که رفتار را صادر می کنند اما از مشکلات مربوط به این محرک می توان از استفاده بیش از حد و وابستگی به آن نام برد. البته استفاده از سرنخ و مشکلات مربوط به آن مختص به اوتیسم نیست و در کودکان فاقد اختلال نیز دیده می شود.
یک سری از رفتارها High dialogue هستند یعنی برای تداوم شان به چندین بار تذکر نیاز است؛ برخی رفتارها نیزLow dialogue می باشند که برای عملی شدن یک بار تذکر کافی است.
در رفتارهای Low dialogue باید کمتر از سرنخ ها استفاده شود تا وابستگی به محرک اتفاق نیفتد؛زیرا تربیتی که وابسته به سرنخ باشد، کاربردی نخواهد بود.

مدرس: متخصص روانشناس شاهین احمدیان

محل برگزاری کارگاه آموزشی: تبریز،خیابان بهارغربی، نبش کوی نسترن، انجمن اوتیسم آذربایجان

جلسه اول: یکشنبه ٩٩/٨/١٨

شروع: ٠٩:٠٠

پایان: ١٣:٠٠

 

شرح مطالب کلیدی کارگاه آموزشی اوتیسم:

• استراتژی های مستقل شدن کودکان اوتیسم

همه افراد با یک برنامه ریزی می توانند امور روزانه خود را مدیریت و از اوقات خود به نحو احسن استفاده کنند.

عدم نبود یک برنامه کاربردی، باعث سردرگمی فرد شده و تلف شدن فرصت ها را در پی دارد. این سردرگمی در اوتیستیکی ها چالش های زیادی ایجاد می کند و دلیل آن، عدم وجود یک برنامه کاربردی است.

قبل از چیدن یک برنامه مفید برای کودک اوتیسمی، باید از وجود چند پیش نیاز اطمینان داشته باشیم:

_توانایی تشخیص عکس از زمینه( تشخیص شکل در چند کاغذ مجزا)
_مهارت جفت کردن( پیدا کردن شباهت در اشیا و …)

بعد از سنجش این پیش نیازها، نوبت برنامه ریزی است. یک سری از فعالیت ها در زمان خاصی به اتمام نمی رسند؛ مثل: تاب بازی، توپ بازی و … همه ی این موارد در کارگاه آموزشی اوتیسم گفته می شود.

پیش نیاز های تربیتی برای کودکان اوتیستیک

برای پایان دادن به این فعالیت ها از چه چیزی کمک بگیریم؟

استفاده از تایمر( آلارم گوشی، ساعت و ..)

در حین اجرای برنامه توسط کودک، باید از تمام عملکردها دیتاگیری کرد.
برنامه باید به یک اتفاق خوب ختم شود(پاداش کار، نوعی مشوق محسوب می شود)

اسکریپت:
یک نوع سرنخ می باشد که به دو دسته صوتی و نوشتاری تقسیم می شود.
کاربرد؟
کودک اوتیسمی که قدرت کلام ندارند، می توانند از اسکریپت برای تقویت گفتار استفاده کنند.

جلسه دوم: دوشنبه ٩٩/٨/١٩

محل برگزاری کارگاه آموزشی: تبریز،خیابان بهارغربی، نبش کوی نسترن، انجمن اوتیسم آذربایجان

شروع:٠٩:٠٠

پایان: ١٣:٠٠

“انجمن اوتیسم آذربایجان” همراهی مادی و معنوی شما را می طلبد:

آدرس دفتر مرکزی: تبریز، خیابان بهار غربی، خیابان اره گر، نبش کوری نسترن، طبقات فوقانی لوازم خانگی خداپسند

شماره تماس:

۰۴۱۳۲۸۷۳۳۸۲

۰۹۱۴۴۱۹۶۸۱۶

حساب بانک ملت:

۸۶۲۲۷۵۸۲۸۷

شماره کارت بانک ملت:

۶۱۰۴-۳۳۷۵-۲۹۱۶-۸۳۶۹

حساب بانک ملی:

۰۱۱۲۶۶۸۵۶۶۰۰۹

شماره کارت بانک ملی:

۶۰۳۷-۹۹۷۵-۹۹۰۳-۲۹۹۳

لینک کوتاه : https://azarac.ir/?p=1633

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.